Friday, September 25, 2009

Politik itu kotor????....


Politik itu kotor?...

Itu adalah persoalan bukannye pernyataan oleh penulis. Perkara ini dibangkitkan oleh penulis kerana penulis pernah melalui pengalaman berpolitik sndiri walaupun hanya politik kampus dan dalam mase yg tidak smpai setahun.

Penulis hanya ingin membincangkan isu ini tnpa menyebut mane-mane pihak yang berkaitan dalam arena ini. Dan perkara ini tidak difokuskan kepada politik negara sahaja sebaliknya lebih menjurus ke politik dunia.

Sering sahaja kita akan mendengar, bagi sesiapa yg terlibat dlm politik ini pasti lebih bnyk mendapat kutukan, makian dan hamburan lebih daripada pujian atas usaha yg telah dilakukan. Baik perkara yg dilakukan itu betul sekalipun, akan ade ketidakpuasan oleh pihak2 tertentu.

Di sini, penulis menumpukan kepada golongan yg tidak berpuas hati terhadap individu2 yg menyertai politik. Yg pada dasarnya lebih pndai berkata2 di bawah tetapi tidak menampilkan diri ke depan.

"Saya benci politik ni"..."politik itu kotor"..."die tu x betul,mkn rasuah"..."salah la ape yg die buat,xde otak ke?"..."amik kroni jek"...

Berikut hanya lah beberapa perkataan yg keluar dari mulut golongan yg disebutkn diatas. Persoalannya di sini ialah :

-kenapa anda semua tidak ke hadapan?...
-kenapa anda yg merasakan tidak mengamalkn rasuah,tp tidk menampilkn diri?...
-kenapa anda rasa diri anda itu benar,tp tidak menyatakan kebenaran?...

Penulis tidak mengatakn penulis menyokong sesiapa ahli politik yg mengamalkn rasuah,mengambil kroni dn sebagainya. Tetapi, mengapa setelah perkara ini terjadi baru ade yg lantang bersuara?...mengapa merasakan diri itu lebih bagus dari orng lain tp tidak menonjolkn diri?...

Sememangnya melibatkn diri dalam kancah politik ini umpama menjerut diri sndiri. Namun begitu, kepentingan politik itu sndiri perlu dijaga bagi menjamin kestabilan dan keamanan negara. Sekiranya masing-masing mengamalkan perbuatan hal sendiri, mampukah negara mencapai kejayaan dan membangun?...

Disini penulis ingin mencabar kepada sesiapa yg hanya pndai berkata2 tetapi tdk menonjolkn diri ke depan umpama gunting dlm lipatan dan api dlm sekam. Tampilkn diri anda, perbetulkn perkara yg anda rasakan tdk btul. Bkn hanya pndai berkata2 dan mengutuk sahaja.

Adalah mustahil untuk kita mempunyai pemimpin seperti Nabi Muhammad s.a.w yg mampu menyatukan manusia wlaupun berlainan agama. Tetapi kita masih mampu untuk mencontohinya. Itu pun jika kita mahu mencontohinya.

Kesimpulannya disini, jgn lah kita hanya berani berkata2 di bwh dlm mencari kesalahan orng sblknya tampilknlah diri anda ke hadapan jika anda rasakan anda mampu melaksanakan tanggungjwb lebih baik dari orng lain.

No comments:

Post a Comment